Jan Suchowiak urodził się w roku 1933 w Knurowie na Górnym Śląsku. Ze sztuką związał się poniekąd przypadkowo. Pytany, dlaczego wybrał twórczość plastyczną, odpowiedział, że to z powodu matematyki, której nie umiał i przed którą schronienie znalazł w liceum plastycznym. Należy przyznać, że sztuce to przypadkowe spotkanie wyszło na dobre.
Był absolwentem Wydziału Scenografii krakowskiej ASP. Studiował u Karola Frycza. Pracował przez całe życie z niezwykłą intensywnością, był artystą wszechstronnym, działał jako scenograf, malarz, rzeźbiarz, projektant grafiki użytkowej, kowal artystyczny, renowator dzieł sztuki. Jego realizacje towarzyszyły przez wiele lat nie tylko krakowianom, lecz także mieszkańcom innych miast południowej Polski, tworząc scenografię dla zdarzeń z życia dwóch lub nawet trzech pokoleń. Artysta zaprojektował i własnoręcznie wykonał serię wielkoformatowych reklam ściennych Pewexu, CPN-u, Miraculum, Motozbytu, projektował także znaki towarowe, w tym logo hotelu Cracovia, w późniejszym czasie robił kute kraty, lampy i świeczniki.
Impulsem do zajęcia się twórczością Suchowiaka była sprawa reklamy ściennej firmy Miraculum z ulicy Worcella 10 w Krakowie, która jako jedyna z wielu jego ściennych realizacji przetrwała do XXI wieku. Reklamę chciano w pewnym momencie odnowić siłami aktywistów miejskich i artystów zajmujących się street artem – kwestię tę w mediach nagłośnił Artur Wabik, któremu oddajemy głos na kolejnych stronach niniejszego katalogu. Wszelkie działania in situ okazały się jednak niemożliwe ze względu na plany inwestycyjne właściciela sąsiedniej działki – najprawdopodobniej w ciągu kilku kolejnych lat ściana z malowidłem zostanie zasłonięta nowym budynkiem.
W ramach akcji ratunkowej Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie we współpracy z Kołem Naukowym Geodetów Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie wykonał inwentaryzację fotogrametryczną malowidła i rejestr stanu zachowania. Pobrano również próbki do badań fizykochemicznych. W maju 2019 roku zespół z WKiRDS przeprowadził z artystą wywiad konserwatorski według wytycznych SBMK/RCE/INCCA, który miał na celu zebranie informacji „z pierwszej ręki” o tym, jak powstawały kolejne realizacje Suchowiaka. Tego obrazu dopełniły materiały zachowane w zbiorach rodzinnych Państwa Suchowiaków, w tym ponad dwieście miniatur – projektów reklam wykonanych w technice gwaszu na podłożu tekturowym w formacie 10 × 10 centymetrów. Miniatury służyły prezentacji koncepcji wielkoformatowej reklamy zleceniodawcy i komisji dopuszczającej projekt do realizacji w przestrzeni miasta. Najciekawsze zestawy kartoników, po przeprowadzonej konserwacji1Konserwację przeprowadziły dr Agnieszka Marecka i dr Regina Kozik w Pracowni Konserwacji Malowideł na Podłożu Papierowym WKiRDS ASP w Krakowie., prezentujemy na wystawie. Wszystko to razem dało wgląd w proces powstawania wielkoformatowych murali reklamowych Jana Suchowiaka.
Ale to nie koniec historii. Wiedząc, że dni malowidła przy ulicy Worcella są policzone i że nie uda nam się zachować w żaden sposób materii tego dzieła, zapragnęliśmy uratować choć sam wizerunek – namalować kopię muralu w innej, bezpiecznej lokalizacji, na bocznej elewacji budynku Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki przy ulicy Lea. Do pomysłu przychylił się sam Jan Suchowiak, który zadeklarował wsparcie. Na rusztowanie, ze względu na zdrowie, miała już go nie puścić żona, ale artysta zamierzał wspomóc nas projektowo i dostosować kompozycję do nowej ściany. Niestety, nie starczyło nam czasu. Jan Suchowiak odszedł jesienią 2020 roku. Wówczas do projektu dołączył Kamil Kuzko, którego z Janem Suchowiakiem dzielą co prawda dwie generacje, ale łączy zamiłowanie do dużego formatu i materii ściennej. Kamil Kuzko zaproponował, by nie próbować na siłę transponować kompozycji z pierzei przy Worcella na przysadzisty budynek przy ulicy Lea. Zauważył, że proporcje tej ściany, zbliżone do kwadratu, odpowiadają idealnie proporcjom kompozycji na miniaturowych projektach. I właśnie jeden z tych projektów miał zostać przez Kamila Kuzko przeniesiony na ścianę budynku ASP2W pierwotnym założeniu chcieliśmy połączyć otwarcie wystawy z malowaniem muralu według projektu Suchowiaka na bocznej elewacji budynku WKiRDS. Natrafiliśmy jednak na trudności w załatwieniu koniecznych formalności, niedawno powstały Zespół ds. Murali w Urzędzie Miasta Krakowa nie wydał pozytywnej opinii o projekcie. Mamy nadzieję, że projekt uda się zrealizować w późniejszym terminie..
W katalogu, który Państwu przedstawiamy, staraliśmy się zostawić ślad każdego z wyżej wymienionych działań. Mamy nadzieję, że będzie to interesujący głos w sprawie sztuki użytkowej drugiej połowy XX stulecia w Polsce.
- 1Konserwację przeprowadziły dr Agnieszka Marecka i dr Regina Kozik w Pracowni Konserwacji Malowideł na Podłożu Papierowym WKiRDS ASP w Krakowie.
- 2W pierwotnym założeniu chcieliśmy połączyć otwarcie wystawy z malowaniem muralu według projektu Suchowiaka na bocznej elewacji budynku WKiRDS. Natrafiliśmy jednak na trudności w załatwieniu koniecznych formalności, niedawno powstały Zespół ds. Murali w Urzędzie Miasta Krakowa nie wydał pozytywnej opinii o projekcie. Mamy nadzieję, że projekt uda się zrealizować w późniejszym terminie.