Prezentujemy fragment zbioru projektów autorstwa Jana Suchowiaka, który przetrwał w archiwum rodzinnym artysty i którego konserwację opisała w niniejszej publikacji dr Agnieszka Marecka. Zbiór ten składa się z 236 kartoników, przy czym pięć z nich nie ma warstwy malarskiej ani rysunku. Dzięki inskrypcji na rewersach możliwe było ustalenie daty powstania przynajmniej niektórych z nich na rok 1970 oraz rozróżnienie sześciu zespołów, które tworzą spójne treściowo, choć niekompletne układy. Kolejność kartoników ustalono na podstawie numeracji zachowanej na rewersach niektórych z nich oraz dzięki dokumentacji fotograficznej sprzed konserwacji, na której widoczne są niektóre kartoniki połączone ze sobą przezroczystą taśmą.


Zespoły nr 1 i nr 2 zawierają odpowiednio 22 i 33 kartoniki. Projekty z zespołu nr 1 opatrzone są pieczęcią o treści: „Kolegium Rzeczoznawców Pracownie Sztuk Plastycznych oddział w Krakowie. Zatwierdzone przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Dnia: [data nieczytelna]”. Numeracja na rewersach została wykonana pieczątką z niebieskim tuszem. Kartoniki ze zbioru nr 2 nie mają ani pieczęci, ani numeracji. W obydwu zestawach znalazły się projekty zawierające logo z wizerunkiem krakowskiego lajkonika, logotyp firmy Miraculum oraz reklamy wody toaletowej o nazwie Prastara i lakierów do włosów. W liczniejszym ze zbiorów zachowały się dodatkowe ilustracje opakowań lakieru do włosów oraz kredek do ust.
Zespół nr 2
gwasz na tekturze, 10 × 10 cm, 33 szt.









Zespoły nr 3 i 4 zawierają odpowiednio 28 i 33 kartoniki. Na 19 kartonikach z pierwszego zbioru widnieje pieczęć tej samej treści co w zespole nr 1. Dodatkowo na rewersie pierwszego kartonika znalazł się napis: „PROJEKT WYKONAŁ ART. PLASTYK MGR SUCHOWIAK JAN. SKALA 1:20”, data: 2 II 70, a także numeracja całego zbioru: 1–76. Na opieczętowanych kartonikach zachowana jest także odręczna numeracja ołówkiem od 49 do 64. Zestaw kartoników numerowanych uzupełniono dziewięcioma kartonikami z logotypem Miraculum, bez numeracji, analogicznie jak w zbiorze nr 1.
Podobnie jak dwa wcześniejsze zespoły także i te zawierają logo z wizerunkiem lajkonika i logotyp firmy Miraculum oraz reklamy perfum Fluid i Sex, tuszy do rzęs, tuszy do powiek i pudrów. Czwarty, liczniejszy zespół zawiera dodatkowe kartoniki z reklamami wód kwiatowych oraz kartonik z profilem kobiety na niebieskim tle.
Najbardziej kompletny, choć nieopieczętowany jest zespół nr 5, składający się z 70 kartoników ponumerowanych ołówkiem na rewersach od 4 do 72. Przedstawia kosmetyki z krakowskiej fabryki Miraculum, logotyp firmy oraz szkice postaci sportretowanych w czasie aplikacji kosmetyków. Czynności ułożone są zgodnie z kolejnością rytuałów łazienkowych, rozpoczynają się od mycia włosów, kontynuują nakładaniem kremów, dezodorantu, robieniem makijażu, a kończą spryskiwaniem się perfumami.
Zespół nr 3
gwasz na tekturze, 10 × 10 cm, 28 szt.









Zespół nr 6 częściowo dubluje zespół nr 5, składa się z 45 kartoników. Jest nieponumerowany, nie ma w nim szkiców postaci i nie powtarzają się także dwie z serii ilustracji kosmetyków.
Zgodnie z treścią pieczęci można założyć, że projekty przygotowane zostały na potrzeby obrad komisji rzeczoznawców, których pozytywna ocena była konieczna do zrealizowania malowidła w przestrzeni miasta. Prawdopodobnie Jan Suchowiak prezentował tu projekt malowidła przeznaczonego na ogrodzenie. Pojedynczy kartonik miał odpowiadać jednemu segmentowi betonowego płotu. Artysta przedstawił komisji kartoniki połączone ze sobą w harmonijkę, którą można było ustawić w pionie, ilustrując zamierzony efekt końcowy. W pamięci rodziny artysty zachowała się realizacja płotu reklamowego przy Krakowskich Zakładach Monopolowych, od strony alei Pokoju. Niestety, nie przetrwała dokumentacja fotograficzna tego malowidła, o jego wyglądzie można przypuszczać na podstawie opieczętowanych przez Pracownie Sztuk Plastycznych projektów.
Wszystkie kartoniki zostały zinwentaryzowane i zdigitalizowane przez Pracownię Dokumentacji Konserwatorskiej WKiRDS ASP w Krakowie, a pliki przechowywane są w Archiwum Wydziału.
We współpracy z MUFO Muzeum Fotografii w Krakowie w 2020 r. zdigitalizowane zostały także negatywy pochodzące z archiwum rodziny artysty, na których widnieją realizacje murali: dla CPN-u na ulicy Starowiślnej w Krakowie, dla Miraculum na ulicy Worcella i dla Peweksu w Rzeszowie. Również i te zdjęcia prezentujemy w katalogu.